ETIKAI KÓDEX

 

A Vecsési Városgondnok Nonprofit Kft. munkavállalóival és szerződéses partnereivel szemben támasztott

hivatásetikai alapelvekről és az etikai eljárás szabályainak meghatározásáról


 

Hivatásetika azoknak az erkölcsi elveknek az összessége, amelyeket a munkatársknek, a hivatal vezetőinek életpályájuk során hivatásuk teljesítése közben követni kell.


 

I. Általános magatartási normák


 

Hűség és elkötelezettség

 

A közszolgálat feladata – az Alaptörvénnyel és a hatályos jogszabályokkal összhangban – a köz érdekében való eljárás. A munkavállalók és szerződéses partnerek (együttesen: munkatársak) Magyarországhoz, azon belül is Vecsés Városához való hűsége, az Alaptörvényben szabályozott demokratikus intézményrendszer keretei között kifejeződő közérdek iránti elkötelezettségén keresztül nyilvánul meg.

 

A Vecsési Városgondnok Nonprofit Kft. (továbbiakban: VVG) munkatársainak a VVG szabályzataiban és egyéb belső dokumentumaiban, valamint jelen Etikai Kódexben szabályozott viszonyokra úgy kell tekintenie, mint amelyek az alkotmányos intézményrendszer részét képezik és a helyi közérdek iránti elkötelezettségük az ezeknek való megfelelés által nyilvánulhat meg.


 

Az igazságos és méltányos jogszolgáltatás

 

A munkatárs hivatali eljárása során köteles:

  1. a törvényesség szigorú betartásával, tisztességes, becsületes eljárás keretében, elfogulatlanul részlehajlás nélkül, nemre, fajra, nemzetiségre, felekezetre, pártállásra, társadalmi helyzetre tekintet nélkül, az eljárásra ésszerűen szükséges időt fordítva feladatát ellátni,

  2. közfeladatait szakszerűen, a törvényeknek és a szakma szabályainak megfelelően legjobb tudása szerint teljesíteni,

  3. az ügyfelekkel higgadtan, kulturáltan viselkedni, tájékoztatva őket jogaikról és kötelezettségeikről,

  4. az ügyfelek személyiségi jogainak, emberi méltóságának megóvása mellett érvényesíteni a közszolgáltatás méltóságát és tekintélyét.

 

Átláthatóság:

 

A munkatárs munkáját végezze úgy, hogy az megfelelően dokumentált, a vezető számára könnyen áttekinthető, követhető, valamint a munkatársak által – munkájukat segítő mértékben – megismerhető legyen. Mindent tegyen meg annak érdekében, hogy az állampolgárok a munkájával kapcsolatos közérdekű és közérdekből nyilvános adatokhoz a lehető legegyszerűbben, egyenlő feltételekkel jussanak hozzá.

 

Méltóság és tisztesség

 

A munkatárs köteles a hivatása gyakorlása során és a magánéletben egyaránt olyan magatartást tanúsítani, hogy megőrizze és megerősítse az állampolgároknak a közszolgáltatási szervek tisztességébe, semlegességébe és hatékonyságába vetett közbizalmat. Hivatásából eredően minden esetben olyan magatartást kell tanúsítania, amellyel kiérdemli az állampolgárok, a munkatársai és hivatali felettesei tiszteletét és megbecsülését önmaga és az általa képviselt közszolgálat iránt.

 

A munkatárstól elvárható, hogy munkája során udvarias és előzékeny magatartást tanúsítson az ügyfelekkel és munkatársaival szemben, valamint megjelenésével és kulturált öltözködésével is erősítse munkahelye és az egész közszolgálat elismertségét.

 

A munkatárs köteles a tevékenysége során tisztességesen, feddhetetlenül, korrupciómentesen eljárni.

 

Előítéletektől való mentesség

 

A közszolgáltatási feladatok végrehajtása során a munkatárs köteles egyenlő bánásmódban részesíteni az azonos helyzetben lévőket, továbbá a nemzetiségen, nemen, fajon, bőrszínen, etnikai vagy társadalmi hovatartozáson, genetikai jellemzőkön, nyelven, valláson vagy hiten, politikai vagy egyéb meggyőződésen, nemzeti kisebbségi hovatartozáson, tulajdonon, vagyoni helyzeten, születésen, fogyatékosságon, koron vagy szexuális beállítottságon alapuló indokolatlan diszkriminációt és annak látszatát is kerülnie kell. Az ügyfél felé a közszolgáltatás ügyfélbarát jellemzőjét a munkatársnak kell közvetítenie, erre a kötelezettségére a munkatársnak a mindennapi munkája során tekintettel kell lennie és érvényre kell juttatnia.

 

Pártatlanság

 

A munkatárs köteles szigorúan betartani a jogszabályok által előírt összeférhetetlenségi szabályokat, így nem végezhet olyan üzleti tevékenységet, nem vállalhat olyan beosztást, amely összeférhetetlen hivatalával, beosztásával, illetve közszolgáltatási feladatai ellátásával.

 

A munkatárs nem élhet vissza hivatali beosztásával, a kezelésében álló közpénzekkel, vagyonnal vagy szolgáltatással, továbbá azokkal az információkkal, amelyek hivatali munkája során jutottak a tudomására, és nem használhatja fel azokat saját vagy mások egyéni érdekei előmozdítására – még hivatali beosztásából való távozása után sem.

 

A munkatárs köteles haladéktalanul jelenteni, ha feladata és magánérdeke között összeférhetetlenséget észlel vagy vélelmez, illetve, ha közszolgálati jogviszonyának fennállása alatt összeférhetetlen helyzetbe kerül és ez esetben köteles eleget tenni az annak kiküszöbölésére szolgáló intézkedésnek.

 

A munkatárs tevékenysége során nem lehet részrehajló, hivatali tevékenysége és eljárása mindenkor elfogulatlan és pártatlan kell, hogy legyen. A munkatárs köteles tartózkodni valamennyi – a pártatlanságot hátrányosan érintő – önkényes intézkedéstől, valamint a magatartását nem irányíthatja sem személyes, sem családi, sem pedig politikai érdek. Döntéseiben legyen pártatlan, a rábízott ügyekben a valóságnak megfelelő adatokat figyelembe véve járjon el, képviselje a közérdeket.

 

Felelősségtudat és szakszerűség

 

A munkatárs közvetlen felettesének tartozik felelőséggel. Köteles felettese utasításait követni, kivéve, ha jogszabály másképp rendelkezik. Köteles továbbá tájékoztatni felettesét mindazokról a tényekről és körülményekről, amelyek közvetlenül a munkakörével kapcsolatosak.

 

Pártatlanul és tárgyilagosan kell támogatnia a VVG vezetését a döntések végrehajtásában, valamint a VVG felelősségi körébe tartozó ügyek intézésében, ennek érdekében biztosítania kell a döntésekhez szükséges minden releváns és törvényesen hozzáférhető információt a hivatali vezetés számára.

 

Együttműködés

 

A munkatársnak hivatása gyakorlása során törekednie kell a vele kapcsolatban állók tekintetében az együttműködésre, segítségnyújtásra, a kölcsönös tiszteleten alapuló udvarias, szolgálatkész és előzékeny kapcsolattartásra.

 

Az eljárásokkal kapcsolatos jogszabályon alapuló tájékoztatást és felvilágosítást nem tagadhatja meg a hatáskörébe tartozó ügyekben.

 

Intézkedések megtételére irányuló arányosság

 

A munkatársnak döntései meghozatala során biztosítania kell, hogy a meghozott intézkedések arányosak legyenek az elérni kívánt céllal. Intézkedései során köteles tiszteletben tartani a magánszemélyek érdekei és az általános közérdek közötti egyensúlyt.

 

Védelem

 

A munkatársat a törvényes és szakszerű munkavégzése közben pártatlan és pártpolitika-semleges magatartása, valamint szakszerű feladatellátása miatt semmilyen hátrány nem érheti.



 

II. A munkahelyen kívül elvárt magatartási követelmények

 

A munkatárs:

 

  • példamutató módon teljesítse állampolgári kötelezettségeit, tartsa meg a rá vonatkozó jogi és morális követelményeket,

  • tartózkodjon minden olyan magatartástól, amely veszélyezteti a VVG mint közszolgáltatási szerv működéséhez, tekintélyéhez kapcsolódó közbizalmat,

  • kellő elővigyázatossággal járjon el a világháló használatakor, személyére és hozzátartozóira vonatkozóan kizárólag olyan információt, hang- és képfelvételt osszon meg, amely a munkatársi méltóságot nem csorbítja a világhálón történő vélemény-nyilvánítása ne sértse a VVG tekintélyét, a közszolgáltatási hivatás méltóságát, illetve a nyilatkozattételre irányadó szabályokat.


 

III. Vezetővel szemben támasztott további etikai alapelvek

 

Példamutatás

 

A vezetőnek törekednie kell arra, hogy az általa vezetett szervezet tekintélye, elismertsége, előnyös megítélése fennmaradjon. A szakmai és közéleti fórumokon képviselnie kell a pártatlan közszolgáltatás egyetemes értékeit, törekednie kell arra, hogy megnyilvánulásaival erősítse a szakma tekintélyét. A vezetőknek egymás közötti kapcsolataikban szolidárisnak, segítőkészeknek kell lenniük.

 

A vezető a vezetése alá tartozókkal szemben – a személyiségi jogok, és emberi méltóság tiszteletben tartása mellett – köteles a munkatársakhoz méltatlan magatartás minden megnyilvánulása ellen igazságosan fellépni, és ennek kapcsán érvényre juttatni az Etikai Kódexben megfogalmazott értékeket.

 

A vezetőnek tartózkodnia kell attól, hogy valamely párt, vagy politikai szervezet mellett, vagy ellen nyilatkozzék, vagy egyéni véleménye szerint elkötelezettséget és megnyilvánulást kívánjon beosztottjaitól.

 

Szakmai szempontok érvényesítése

 

A vezető feladata különösen:

  1. az általa vezetett szervezet eredményes működésének legjobb tudása és ismeretei szerinti biztosítása,

  2. a saját szakmai ismereteinek továbbfejlesztése, a változó jogszabályok figyelemmel kísérése, tanácskozásokon, szakmai konferenciákon, konzultációkon való részvétel,

  3. vezetése alá tartozók motiválása, a kollegiális kapcsolatok erősítése,

  4. a részére biztosított utasítási jog körültekintő gyakorlása, és a döntéseihez kapcsolódó felelősség vállalása.

 

Számonkérési kötelezettség

 

A vezető feladata, hogy a hatékony és eredményes munkavégzés végrehajtása érdekében éljen számonkérési kötelezettségével. Köteles a jogszabályokban, a hivatal SZMSZ-ében, a kiadott szabályzatokban, utasításokban foglaltakat betartani és számonkérni.

 

Rendszeresen végzett ellenőrző tevékenysége során alkalmazzon egyenlő mércét minden beosztottjával szemben. A diszkrecionális jogkörben hozott döntései (minősítés, teljesítményértékelés, anyagi és erkölcsi elismerés) meghozatalakor a szubjektívizmust mellőzve, a tárgyilagos értékelés módszereit érvényesítse.


 

IV. A hivatásetikai eljárás szabályai

 

  1. Az a munkatárs, aki megsérti a hivatásetikai szabályokat, etikai vagy fegyelmi felelősséggel tartozik.

 

  1. A hivatásetikai követelményeket megsértő munkatárssal szemben a munkáltatói jogkör gyakorlója dönt a kiszabható figyelmeztetésről, súlyosabb esetben megrovásról.

 

  1. A hivatásetikai eljárás szabályai megsértésének gyanúja esetén, etikai eljárás lefolytatására a munkáltatói jogkör gyakorlója az eset tudomására jutásától számított egy hónapon belül intézkedhet. A munkáltatói jogkör gyakorlója az eljárás lefolytatására háromtagú bizottságot jelöl ki, melynek feladta a szabályszegés körülményeinek és következményeinek feltárása, vizsgálati eredményének összegzése. A vizsgálat során az eljárás alá vont személyt meg kell hallgatnia, a meghallgatásáról jegyzőkönyvet kell felvenni. A bizottság – az eljárás végén – szükség esetén javaslatot tesz az elkövető munkatárssal szemben kiszabható büntetésre. A bizottság a javaslatát szavazattöbbséggel hozza meg.

 

  1. A munkatárs 2. pont szerinti büntetés kiszabása esetén – amennyiben fegyelmi eljárásra nem kerül sor – bírósághoz fordulhat.

 

  1. Amennyiben a munkatárs magatartása, vagy annak következménye megalapozza a munkatárs fegyelmi felelősségét, a munkáltatói jogkör gyakorlójának kezdeményezésére a fegyelmi eljárást a Munka tv. szabályai szerint kell lefolytatni.


 

V. Záró rendelkezés

 

A kódexet a hivatal munkatársaival ismertetni kell és közzé kell tenni a VVG honlapján (www.v-varosgondnok.hu).

 

Az Etikai Kódex 2021. november 01. napján lép hatályba.


 

Vecsés, 2021. november 01.



 

Tuba Zoltán

ügyvezető